EN FUNDERARE

Hej vänner! Oj så mycket som snurrar i mitt huvud just nu. Skola, träning, kost och allt där emellan. Jag sitter nu på bussen påväg till skolan och försöker läsa lite studier kring lågkolhydratskost. I 99% av dessa framgår det att den optimala kosten är lågkolhydratskost, inte så konstigt. Men hur som helst, jag har nu ätit enligt lchf i cirka 5 dagar från förra utvärderingen. Och under dessa har jag stött på både problem och framgångar. Jag har försökt att komma över min skräck för feta produkter, såsom grädde, feta såser, fet yogurt och oljor. Det är så fruktansvärt svårt. Att gå från att ha ätit en kost där jag uteslutit allt detta pga det höga kcal innehållet till att välja dessa feta produkter istället för allt light jag ätit innan. Tänkte på alla produkter som jag valde "light" produkter på istället. Herregud vad med gifter och socker jag måste fått i mig under denna period.. Det är nämligen såhär, när vi människor blir rädda för fetma så tänker vi (även jag) -Light, Gud så bra! Nu kan jag äta dubbelt så stor mängd av produkten men ändå bara få i mig samma mängd kalorier. 

Men det man inte tänker på är hur dessa livsmedel är tillverkade för att ha en så liten mängd kalorier som möjligt. Vi börjar här: 1 gram fett innehåller 9kcal, medan 1 gram kolhydrater och protein innehåller 4 kcal. Alltså står det klart att feta produkter innehåller en större andel kalorier än mindre feta produkter. Jämför till exempel grädde och mjölk. Nu blir alltså en stora skala av vår befolkning sugna att köpa livsmedel med låg andel fett, till exempel lightprodukter. Det vi inte vet är dock att dessa produkter har istället för det naturliga fettet som det innehöll från början en HEL del socker i sig. för kom ihåg, socker är ju inte lika energitätt som fett. Därför tar företagen ur all fett (som inte påverkar vår insulinnivå och därmed blodsockerkurva) och tillsätter istället socker i produkterna (som gör vår blodsockerkurva till en berg-och dalbana utan dess like). Produkten i behåller numera mindre kalorier fast fler sockerbitar. Det är faktiskt ganska sjukt hur mycket socker det finns i vissa livsmedel, som till exempel en flaska mer (60cl) där hela 14 sockerbitar döljer sig, eller kanske i fruktyoghurt där det kan vara vanligt att hitta 7-10 gram socker per 100ml vilken motsvarar cirka 5-8 sockerbitar eller, sist men inte minst, en chokladkaka (100g) som innehåller ca 16 sockerbitar. En godsak som är ovanlig att på fredagskvällen låta sina barn äta och skölja ned med ett glas coca-cola. Hoppsan, där är vi uppe i nästan 25 sockerbitar innan läggdags, hmm.. Rätt sjukt enligt mig. 

Men hur är det egentligen, stämmer verkligen kalori som kalori? Enligt mitt tycke, NEJ! Att en påse godis på cirka 500 kcal ska ge samma effekt på kroppen som en tallrik kött med rotfrukter på med cirka 500 kcal gör är väl inte helt troligt. Förstå bara vad bukspottkörteln får jobba för att producera insulinet i kroppen, och hur sugen man kommer vara på att äta mer om några timmar då blodsockerkurvan ligger längre ned på botten en ett sjunket piratskepp. Är det kanske dags att se över framförallt sina barn, men också sitt eget intag av snabba kolhydrater? Ja, det vore en ide. En bra sådan.

Hoppas ni fick er en funderare. Kanske en tanke på att minska ert kolhydratsintag en aning? GÖRT, det kommer löna sig! 

OVER AND OUT! 



Kommentera här: