LCHF?

Hej vänner! Detta kommer bli ett väldigt kort inlägg som jag egentligen vill skriva föera sidor om, men det skulle inte vara så kul att läsa. 
 
Jag har för några dagar sedan börjat med en lchf kost. Inte för att jag vill gå ned i vikt, utan för att jag vill testa kosthållningen innan jag börjar argumentera om den. Jag lever lite efter det mottot. Man kan ju inte argumentera om någon sålänge man inte testar. Jag vill veta hur min kropp reagerar. Hur påverkas träning, psyket, fysiken, vardaglig energi och mycket mer. 
 
Jag har valt att äta en variant av kosthållningen, nämligen Träningsliberal lchf. Vilket betyder stt jag inte kommer äta en strikt lchf där man nästan undviker kolhydrater helt, utan jag kommer äta kolhydrater i väldigt långsam form ex grönsaker ocj rotfrukter. Jag kommer äta snabba kolhydrater i form av tex frukt innan och efter träning. Men dessa i minimal mängd (15-30g kolhydrater). Detta för att Glykogendepåernas ska fyllas med ny enerrgi. Annars så kommer det bli mycket naturligt fett, kött och en del grönsaker. Nötter, fet yogurt, hälsosamma oljor, ostar osv kommer sväljas under denna period. Jag kommer äta cirka 2700-3000 kcal per dag för att behålla min vikt. Mina macros ser ut såhär. Fett: 180g, Protein: 200 Kolhydrater: 70-100 allt detta ska jag få i mig under en dag. 
 
Tanken är att jag ska testa denna kosthållning i cirka 4 månader. 23 /12 började jag. Så nu är det bara att kötta! Jah ska försöka utvärdera hur jag mår och presterar under perioden här på bloggen! Ska bli så spännande att testa, jag är så taggad! Älskar att experimentera med kroppen! 
 
 Det blir så mycket goda sallader här. Lchf vänliga!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer:

1 Anonym:

Låter väldigt mycket med dina kolhydrater samt protein intag. Jag tränar på gym samt pw och äter 60 gr protein och högst 20 gr kolh per dag. Men du har säkert koll på vad som är bäst för din kropp! Lycka till och hoppas du trivs med lchf. Hittade hit efter att du följer mig på Instagram 👍

Svar: Hej! Kul att du hittade hit! Det lät som väldigt lite protein, men det fungerar säker kanon för dig! Jag har nyss börjat med denna kosthållning och vill inte gå så lågt på kolhydraterna nu i början, då jag är van med en betydligt större mängd från innan (ca 400g kohl/dag). Jag tror även att glykogendepåerna kan behöva en viss mängd kolhydrater för maximal muskeltillväxt. Speciellt för att min kropp ska kunna prestera maximalt på de tunga styrketräningspassen som utförs 6 dagar i veckan. Men detta vet jag naturligtvis inte helt säkert, då jag inte testat att gå lägre på kolhydraterna. Men planen är att sänka kolh sakta men säkert för varje vecka som går.

Med vänlig hälsning, Victor Axlesson
Victor Axelsson

Kommentera här: