HMM..

Det är Lördag idag. Skönt! Jag är påväg till den lokala livsmedelsbutiken på ön, lanthandeln. Påväg möter jag två bekanta som båda håller i en cigarett som de så gärna stoppar i munnen. Jag går sedan in i affären och några minuter efter kommer tjejerna in genom dörren. Jag ska idag köpa en Cola Light, som jag dricker en gång i veckan, oftast på lördagar. Jag ställer mig i kön bakom dessa två tjejer. här skall också sägas att en av dem känner till att jag är intresserad av kost. Jag ställer upp min vara och ska precis betala då jag får höra (liknande) -Jaha, dricker du light?! Det är ju farligt! Det finns grejer (notera grejer) i läsken som kan förstöra hjärnan och bidra till fetma och diabetes. Notera att dessa tjejer som nyss rökt står vid kassan och ska köpa en Cola, 2 frysta revbenspjäll, choklad och chips. Lite chockad står jag där och det bara slår mig, VEM FAN ÄR DU ATT SÄGA SÅ?!
Jag svarade dock inte detta, utan istället säger jag: -Är du säker på att du vill ta denna diskussion. Jag är som (någon här kanske har förstått) väldigt bestämd med vad jag tycker och tar gärna en diskussion. Speciellt om detta. 
Nu börjar hon och hennes kompis argumenter om hur farligt "det dä"r som finns i lightcola är så farligt. Det där, ja ni hör ju själva. De två tjejera får med sig sin kompis som står i kassan, och de alla tre börjar komma med konstiga argument kring vad "det där" i lightcola gör med kroppen. Jag börjar därmed ta upp mina argument för Aspartam och diverse kemikalier/sötningsmedel denna läsk innehåller. Jag som dricker lightcola en gång i veckan förklarar då vad sockret i vanlig Cola gör med våra kroppar och vad de kan medföra för sjukdomar. Tjejerna börjar sedan jämföra kalorierna i deras vanliga cola och min lightcola. Det säger väll sitt. 725 kcal  (dessutom även av nästan endast rent socker) VS. 15 Kcal.. Men tjejerna verkar fortfarande tycka att jag kommer bli sjuk så fort jag dricker denna. I denna del av diskussionen lägger jag mig och betalar mina varor och går hem. Kände inte riktigt att det var vettigt att diskutera med några som inte har någon som helst kunskap om lightprodukter, socker och hälsa. Jag som tränar 6 gånger i veckan, går promenader dagligen, äter optimal kost kommer nu alltså blir sjuk av min Colalight som jag ska dricka nu. Hmm.. (MEN! Jag ser fortfarande alla slags läskprodukter, light eller vanlig, som något man ska förtära minimalt. Inte mer än två gånger i veckan i lagom mängd..) Så bara för att produkten inte innehåller så många kalorier, så är det dock inte hälsosamt, men bra mycket hälsosammare än vanlig sockrig Cola..
 
Jag hoppas att jag inte lät för dryg och taskig nu när jag skrev detta. Men helt ärligt fick händelsen mig att bli lite tjurig, haha!
 
Hur som helt gjorde jag fruktansvärt god middag idag. Jag gjorde Rotselleri, Grönkål, Parmesan och Savojkålschips. Asså dessa blev magiska. Till dem hade jag en dipp som jag gjorde med en grund på tomat. Sedan gjorde jag mini köttfärsbiffar och en vitlöksås gjort på skyn från stekfettet. Jag gjorde också en broccoli och blomkålspure till. Asså detta blev så fruktansvärt gott. 
 
 
 

Kommentarer:

1 Milllzzzz:

please uppdateraaaaaaaa <33333

Kommentera här: