UTVÄRDERING 1

Hej! Jag sitter nu på flygplanet påväg hem från en fantastisk resa borta i spanska värmen.

Jag har under nästan hela resan ätit lchf. Jag tänkte nu utvärdera dessa 10 dagar.
Men först lite bakgrundsfakta kring varför jag valde just lchf. Jag måste först bara säga att jag ogillar verkligen namnet lchf. Jag tycker att denna bokstavsförteckning skapar allt för mycket debatter kring hur huruvida lchf är bra för oss eller inte. Det är liksom ett väldigt starkt ord. Typ som feminism. Att säga att man är feminist kan tolkas så olika från individ till individ. Att säga att man äter lchf kan även det innebära en viss tolkningsfråga. Många kan tänka att det ända man äter är bacon som ligger och plaskar i en stor klick smör. Och andra kan tro att man bara äter kött, kött i mängder med ett blad spenat och en liten liten broccolikvist till. Jag måste tillägga att jag inte har ätit och kommer nog inte äta så mycket desserter och snacks under denna period. Detta är för att jag har nyss vant min kropp till att skippa dessa mål. Så jag kommer därmed inte äta pannacottor, chokladmousse och andra håligheter som jag anser fortfarande vara onödig mat.

Sen vill jag inte heller kalla denna kosthållning för en diet, då detta egentligen är en livsstil som faktiskt skulle innebära mindre fall av folksjukdomar såsom fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, leverbesvär, Parkinson, halsbränna och IBS m.fl
Detta finns det vetenskapliga studier kring som finns publicerade på http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

(Jag skulle även vilja länka flera videos kring detta ämne, men min internet uppkoppling är lite för seg för detta just nu. Så det får blir en annan gång. Men är ni sugna, sök då på diet doctor på youtube och plöj igenom några klipp där. Detta ska ge er större förståelse.)

Jag skulle önska att flera öppnade ögonen för denna livsstil. Och att man åtminstone tog med lite av de kostråden som innefattar denna kosthållningen. Det kan vara allt från att till exempel äta mindre snabba kolhydrater eller att kanske äta mer naturlig mat. Jag är säker på att detta skulle innebära flera positiva innebörder för samhället idag. Så snälla ge det en chans. 

Min utvärdering kommer ske enligt följande:

Vardaglig energi: Jag har känt mig tillfredsställd med den energin jag har kunnat tillgodose under dessa dagar.

Energi på träningspassen: Jag har en ofantligt bra uthållighet samt muskelstyrka. Jag har trots att jag känt mig otaggad att träna fixat flera superbra gympass som innefattar en hel den pb!! Denna punkt trodde jag skulle vara svårast då en avvänjning av kolhydrater kan vara lite omställande första veckan/veckorna. Men inget problem för mig!

Sömn: De allra första dagarna märkte jag att jag vaknade tidigare med mer energi, men detta släppte sedan några dagar efter och övergick till min vanliga sömnrytm.

Sötsug: Jag har inte haft något sötsug direkt sådär som jag känt. Inget infall eller så.

Kroppsmässigt: Jag känner mig inte alls lika uppblåst som innan. Känner mig lätt som en fjäder!

Vikt: En väldigt konstig sak enligt mig. Jag har under dessa dagar dokumenterat mitt matintag och därmed räknat kcal in och ut och ätit samma mängd kcal som innan jag började. Trots det så har jag gått ned i vikt. Från cirka 77,6 till 75,5. Väldigt mycket. Men jag tror att detta kan bero på att mycket vätska kan ha släppt med tanke på att jag inte har ätit lika mycket vätskebindande kolhydrater. Så snart är jag nog tillbaka på min standardvikt skulle jag tro.

Matnjutning: Både ja och nej. Jag har inte kunnat äta frukt och så mycket grönt. Dessa var en stor del av min förra kosthållning. Så de svåraste har nog vart det. Att till exempel inte kunna äta en apelsin eller banan när man är lite småhungrig. Men istället har jag kunnat njutit av feta såser, nötter, feta grönsaker, ostar och olika sorters gott  kött och fisk. Så både ja och nej blir svaret på denna.

Smidighet: Jag måste erkänna att det inte är smidigare att äta såhär. Att inte kunna ta någon banan innan träning osv har vart lite småknepigt. Även att inte kunna äta potatis och till exempel havregrynsgröt har vart lite jobbigt då det är så lätt att laga något gott med dessa råvaror. 

Sammanfattningsvis så tycker jag att första dagarna har fungerat superbra med denna kost. Energi i mängder och flera goda maträtter har avnjutits! Nu får vi se vad resterande månaderna har att ge. Spännande.

Det blir mycket mat som ser ut såhär:





Kommentera här: