UTVÄRDERING DEL 2

HEJHALLÅ!
(För er som undrar varför jag äter LCHF, läs följande inlägg för att få en inblick i vad jag håller på med: En funderare, Utvärdering 1 och LCHF). 
 
Nu har det alltså gått lite mer än en månad med min nya kosthållning, LCHF. Kroppens omställningsprocess är alltså så gått som över. Jag har dock inte upplevt några större omställningsbesvär, vilket många kan göra. Det känns skönt med tanke på att jag har under denna månad minskat mitt kolhydratsintag från cirka 200-300g kolh/dag till 30-50g kolh/per dag. Jag har alltså räknat både kalorier, kolhydrater, fett och protein med hjälp av appen Lifesum, vilket jag verkligen kan rekommendera. Denna app använde jag dagligen när jag gick ned mina 20kg för två somrar sedan (Inlägg om det finns att hitta på bloggen under rubriken Min resa). Jag har inte ätit kolhydrater varken innan eller efter träning, vilket jag trodde var livsnödvändigt. Helt ärligt känner jag ingen skillnad på att träna på en kropp fullspäckad av kolhydrater som en kropp nästan tom på kolhydrater. Jag var ju innnan kosthållningen säker på att tomma glukogendepåer skulle vara lidande för träningen, men icke sade Nicke. 
Det känns faktiskt ganska skönt att inte känna sig tvungen att förse kroppen med kolhydrater både innan och efter träningen. Mycket skönt att slippa behöva tänka på att tajma intagen av kolh i samband med träningen. 
 
Jag tänkte nu skriva lite tankar om fördelar och nackdelar med kosthållningen, för att se om jag kommit på mer sedan förra uvärderingen. 
 
 
 
Vardaglig energi: Inga behov av powernaps eller liknande. Kommer upp ur sängen lätt på morgonen.
 
Energi på träningspassen: HOPP I HELVETE VAD BRA ENERGI JAG HAR. Jag har lyckats med flera bra träningspass. Många intensiva pass, där uthålligheten vart super. Och även ett och annat PB. 
 
Sömn: Mycket konstig. Helt ärligt sover jag sämre. Jag har välidgt svårt att somna om nätterna. Jag vet inte riktigt om detta beror på att jag tänker för mycket på träning, kost eller andra saker. Men somsagt, jag somnar senare, men till min förvåning vaknar jag piggare. Hmm.  
 
Sötsug: Jag har inte haft något stor sukt efter sötsaker. Kan ha hänt någon kväll, men då äter jag istället någon form av proteinpudding, omelette eller liknande. Det brukar funka. 
 
Kroppsmässigt: Jag känner mig absolut inte lika uppblåst som innan. En dag åt jag en halv dl yogurt innan jag gick och la mig, vilket resulterade i att jag hade ont i magen till en stor del av natten. Men detta beror inte på kolh i yogurten som trots allt är ganska lite, utan det handlade nog om laktosen som jag inte ätit så mycket av på länge. 
 
Vikt: En väldigt konstig sak enligt mig. Jag har under dessa dagar dokumenterat mitt matintag och därmed räknat kcal in och ut och ätit samma mängd kcal som innan jag började. Trots det så har jag gått ned i vikt. Från cirka 77,6 till 74,5. Väldigt mycket. Men jag tror att detta kan bero på att mycket vätska kan ha släppt med tanke på att jag inte har ätit lika mycket vätskebindande kolhydrater. Så snart är jag nog tillbaka på min standardvikt skulle jag tro.
 
Matnjutning: Både ja och nej. Jag har inte kunnat äta frukt och så mycket grönt. Dessa var en stor del av min förra kosthållning. Så de svåraste har nog vart det. Att till exempel inte kunna äta en apelsin eller banan när man är lite småhungrig. Men istället har jag kunnat njutit av feta såser, nötter, feta grönsaker, ostar och olika sorters gott  kött och fisk. Så både ja och nej blir svaret på denna.
 
Svårigheter: Kosten kan vara ganska svår när man ska gå ut och äta. Men egentligen är det ju bara att välja bort det man inte vill ha, men då bli man å andra sidan inte mätt. Haha. I skolan har det även vart väldigt svårt. Jag har inte alltid kunnat äta maten i skolan. Men då har jag istället haft med mig matlåda. En till sak som är svår är ju också att veta vad maten innehåller. Till exempel om biffarna innehåller någon speciell stärkelse, eller om såsen till fisken innehåller gluten eller laktos, osv osv. Det kan också vara svårt att väga all mat man äter. Men det funkar. Nu vill jag absolut inte låta som om jag klagar på maten i skolan. För det gör jag INTE. Maten i min skola är det bästa som kommer passera guds smaklökar. Så fantastisk bra mat. Jag kan inte riktigt skriva hur bra den är utan att vara orättvis mot Bentley och Henrik som är skolans chefs. Det finns liksom inte ord som kan beskriva maten. Punk slut. (Så om du läser detta Henrik, hoppas du har förståelse över varför jag är så jobbig och förhör dig över vad maträtterna innehåller, haha!)
 
Smidighet: Jag måste erkänna att det inte är smidigare att äta såhär. Att inte kunna ta någon banan innan träning osv har vart lite småknepigt. Även att inte kunna äta potatis och till exempel havregrynsgröt har vart lite jobbigt då det är så lätt att laga något gott med dessa råvaror. 
 
Sammanfattningsvis så tycker jag att första dagarna har fungerat superbra med denna kost. Energi i mängder och flera goda maträtter har avnjutits! Nu får vi se vad resterande månad har att ge. Spännande.
 
HOPP OCH HEJ!
 
mmm köttt mmmmm
 
 
 

Kommentera här: